תיאור מקרה 11.03.2018

תיאור מקרה: זיהום במפרצת באבי העורקים אשר דימה תסמיני זיהום בדרכי השתן

זיהום במפרצת באבי העורקים הוא אירוע נדיר המתרחש ב-0.7%-3.4% מהמפרצות באבי העורקים וקשור לשיעורים גבוהים של תחלואה ותמותה עקב הקושי לבצע אבחנה והתקדמות מהירה לשלב סופי הכולל אלח דם וקרע במפרצת

גבר בן 62 סבל מחום גבוה ומכאבי בטן. בדיקות הדמיה שבוצעו בבית החולים הראו ממצאים המתאימים לדלקת בדרכי השתן, כאשר הכליה והשופכן באו במגע עם מפרצת באבי העורקים, אך בדיקת שתן חזרה תקינה. לאחר מספר ימים נצפתה דליפה מהמפרצת אשר תוקנה בניתוח חירום וניתנה האבחנה הנדירה של זיהום במפרצת באבי העורקים.

גבן יפני בן 62 הגיע אל רופא המשפחה עקב חום גבוה וכאב בטן. הוא קיבל תרופות להורדת חום, אך ללא השפעת התרופות החום לא ירד ולכן הוא פנה לבית חולים. בבדיקה בבית החולים נצפה, פרט לתסמינים איתם הגיע המטופל אל רופא המשפחה, גם יתר לחץ דם לא מטופל.

הרושם הראשוני היה זיהום בדרכי השתן, בעקבות ממצאים בבדיקת אולטראסאונד של הרחבת אגן הכליה (hydronephrosis) השמאלי. טומוגרפיה ממוחשבת (CT) הראתה הרחבה קלה של אבי העורקים, מפרצת בעורק הכסל המשותף השמאלי (38X36 ס"מ), טרשת עורקים (arteriosclerosis), הרחבת אגן כליה שמאלי והרחבת שופכן (hydroureter) שמאלי.

מאחר שהשופכן המורחב בא במגע עם המפרצת, הרופאים חשבו כי הרחבת אגן הכליה והשופכן נגרמו מהמפרצת. מנתח כלי דם בחן את הממצאים הללו וקבע כי אין צורך בטיפול דחוף בזמן זה.

בדיקות מעבדה הראו לויקוציטוזיס עם 14,800 תאים/מיקרוליטר ורמת CRP היתה 13.2 מ"ג/ד"ל, אך בדיקת שתן שללה עקבות דם (microhematuria) או תאי דם לבנים (pyuria) בשתן. מסיבה זו נקבע כי מקור הזיהום אינו בדרכי

ביום קבלתו לאשפוז החל המטופל טיפול אנטיביוטי ובוצע פיום כליה (nephrostomy) שמאלית. לא היה שיפור בחום או בממצאים ההמטולוגיים למאות הטיפול האנטיביוטי המערכתי.

ביום התשיעי לאשפוז בוצעה סריקת CT חוזרת, אשר הראתה נזילה ודליפה מיידית מהמפרצת באבי העורקים לרקמה הקרובה וגדילה מהירה של המפרצת בעורק הכסל השמאלי.

המטופל אובחן לבסוף עם חשד לקרע של מפרצת באבי העורקים החזי-בטני ובוצע ניתוח חירום. בדיקה היסטופתולוגית של הרקמה שהוסרה הראתה שברים בקיר המפרצת עם היווצרות מוקדי כיבים, דימום והסתיידות, אשר מתאימים לאבחנה של מפרצת מזוהמת. לא אירעו הישנות או סיבוכים 10 שנים לאחר האירוע.

זיהום במפרצת באבי העורקים הוא אירוע נדיר המתרחש ב- 0.7%-3.4% מהמפרצות באבי העורקים וקשור לשיעורים גבוהים של תחלואה ותמותה עקב הקושי לבצע אבחנה והתקדמות מהירה לשלב סופי הכולל אלח דם וקרע במפרצת. התסמינים והמאפיינים הקליניים של זיהום במפרצת באבי העורקים כוללים כאב בטן, כאב גב, חום גבוה, לויקוציטוזיס ו-CRP גבוה, אשר מאפיינים זיהום. זיהום במפרצת באבי העורקים שכיח יותר במצבי דיכוי חיסוני כגון תת-תזונה, סוכרת, שימוש בתרופות לדיכוי חיסוני, ממאירות וגיל מבוגר.

חיידקים גראם חיוביים כגון סטפילוקוקוס אאוראוס וחיידקים גראם שליליים כגון סלמונלה ו-E.coli יכולים לפלוש לקיר עורק עם טרשת עורקים. במקרה הנוכחי, לא היתה תרבית חיובית של אורגניזמים בקיר המפרצת או בתרביות דם, אף לא בדגימות שנאספו לפני תחילת הטיפול האנטיביוטי. ב-22%-54% מהמקרים של זיהום במפרצת באבי העורקים תרביות דם חוזרות שליליות ולכן אין לשלול אבחנה זו על בסיס תרבית שלילית.

מקור:

Urol Case Rep. 2017 Nov 21;16:77-78. doi: 10.1016/j.eucr.2017.11.008. eCollection 2018 Jan.
An infected thoracoabdominal aortic aneurysm mimicking the symptoms of urinary tract infection: A case report.

נושאים קשורים:  זיהום במפרצת,  מפרצת באבי העורקים,  מפרצת בעורק הכסל המשותף,  הרחבת אגן הכליה,  הרחבת שופכן,  לויקוציטוזיס,  תיאור מקרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
13.03.2018, 20:48

מאמר מעניין: הצלה יוצאת דופן של חולה עם זיהום - ללא תרבית חיובית אחת. אחד הלקחים של הכותבים: איחור בהגעה לבירור ובאבחנה עקב נטילת נוגדי-חום ממושכת.