תיאור מקרה 29.03.2018

תיאור מקרה: דלקת ריאות מאורגנת וכשל נשימתי חד על רקע שימוש בסיגריות אלקטרוניות

הדיווח השני על דלקת ריאות מאורגנת (organizing pneumonia) והדיווח העשירי על רעילות ריאתית הקשורים לשימוש בסיגריה אלקטרונית

אישה בת 40 פיתחה תסמינים נשימתיים קשים במהלך חודש בו השתמשה בסיגריות אלקטרוניות במטרה להיגמל מעישון. חומרת התסמינים גברה ככל שהשימוש בסיגריות האלקטרוניות גבר עד לכשל נשימתי עם מחסור בחמצן בדם שהצריך הנשמה מלאכותית.

סיגריות אלקטרוניות הן התקנים המופעלים באמצעות בטריה ומייצרים אדים על ידי חימום תמיסה המכילה בדרך כלל ניקוטין, פרופילן גליקול, גליצרין וחומרי טעם. השימוש בסיגריות אלקטרוניות עלה באופן דרמטי בשנים האחרונות, בעיקר בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים. התקנים אלה שווקו על ידי היצרנים כתחליפים בטוחים לעישון טבק, למרות העדר נתוני בטיחות מספקים.

במקרה שלהלן מדווח על אישה בת 40 אשר פיתחה רעילות ריאתית ניכרת, משנית לשימוש בסיגריה אלקטרונית. למיטב ידיעת הכותבים, זהו הדיווח השני על דלקת ריאות מאורגנת (organizing pneumonia) והדיווח העשירי על רעילות ריאתית הקשורים לשימוש בסיגריה אלקטרונית.

המטופלת הגיעה לקבלת טיפול רפואי עם תסמינים מזה חודש של קשיי נשימה מחמירים וכאב בחזה שמופיע וחולף. היא דיווחה על שימוש גובר בסיגריה אלקטרונית במהלך אותו חודש כדי לסייע בגמילה מעישון.

המטופלת פיתחה כשל נשימתי חד עם תת-חמצן בדם, אשר הצריך צנרור והנשמה מכנית. היא אובחנה עם דלקת ריאות מאורגנת בביופסיית ריאות פתוחה וטופלה בהצלחה בסטרואידים יחד עם הימנעות משימוש בסיגריה אלקטרונית.

מאחר שהמידע העדכני לגבי ההשלכות הבריאותיות של סיגריות אלקטרוניות מוגבל, תיאורי מקרים יכולים לספק פיסות מידע חיוניות בתחום זה. השימוש בסיגריות אלקטרוניות גבר באופן אקספוננציאלי בשנים האחרונות וממשיך במגמת העלייה, לכן על רופאים להיות מודעים להשפעות השליליות ולרעילות הקשורות לשימוש בהתקנים אלה.

מקור: 

Clin Respir J. 2018 Feb 2. doi: 10.1111/crj.12775. [Epub ahead of print]

Organizing pneumonia related to electronic cigarette use: A case report and review of literature.

Khan MS1, Khateeb F2, Akhtar J3, Khan Z1, Lal A3, Kholodovych V4, Hammersley J2.

 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/crj.12775

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  סיגריה אלקטרונית,  סיגריות אלקטרוניות,  עישון,  גמילה מעישון,  הפסקת עישון,  ניקוטין,  פרופילן גליקול,  גליצרין,  דלקת ריאות מאורגנת,  רעילות ריאתית,  קשיי נשימה,  כשל נשימתי,  הנשמה מכנית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו