ציסטיק פיברוזיס 28.03.2019

הקשר בין הימצאות חיידקים אנאירוביים בכיח לחומרת ציסטיק פיברוזיס

הימצאות חיידקים אנאירוביים בכיח אצל חולי ציסטיק פיברוזיס מקושרת למחלה קלה יותר ולתזונה ולתפקוד טובים יותר של הלבלב בהשוואה למטופלים עם פסאודומונס בכיח

חיידקים אנאירוביים. אילוסטרציה

החוקרים בדקו כמותית את ההימצאות של חיידקים אנאירוביים ואירוביים באמצעות שיטות נרחבות לביצוע תרביות מדגימות שנלקחו ממטופלים עם ציסטיק פיברוזיס (CF - cystic fibrosis) שטופלו בשלושה מרכזים רפואיים שונים. במחקר השתתפו מטופלים בגילאי 1-69 שנים שהיו יציבים קלינית ונלקחו מהם דגימות כיח (n=200) ודגימות שנלקחו משטיפה ברונכואלוואולרית (n=55).

החוקרים הצליחו לתרבת 18 מינים של חיידקים אנאירוביים ו-30 מינים של חיידקים אירוביים מתוך 59% ו-95% מהדגימות, בהתאמה. מתוך 57 מיני החיידקים, 16 מינים נמצאו בשכיחות של 5% ומעלה בקרב שלושת המרכזים הרפואיים שהשתתפו במחקר.

באמצעות ניתוח של מושבות החיידקים על ידי שיטות הבוחנות את ההדדיות בדגימות הכיח, החוקרים הראו התקבצות של חיידקים שמקורם בחלל הפה, כולל חיידקים אנאירוביים, בזמן שפתוגנים שאופייניים ל-CF יצרו ישויות נפרדות.

תוצאות המחקר הראו שהימצאות של פסאודומונס קשורה לתזונה ירודה ולגנוטיפ F508del, בזמן שהמיצאות של פתוגנים אנאירוביים נמצאה קשורה לתפקוד מספק של הלבלב, לתזונה טובה יותר ולתפקוד ריאתי טוב יותר. כמו כן, יחס גבוה יותר של חיידקים אנאירוביים/ חיידקים אירוביים נמצא קשור לתפקוד מספק של הלבלב ולתזונה טובה יותר.

המטופלים שהיה בקבוצה בה היתה דומיננטיות של חיידקים אנאירוביים בהשוואה לאירוביים, חלו במחלה קלה יותר בהשוואה למטופלים עם דומיננטיות של פסאודומונס עם יחס דומה של מטופלים הומוזיגוטים ל-F508del.

המסקנות שעלו מן המחקר הראו שחיידקים אנאירוביים הופיעו יותר בגילאים צעירים. כמו כן, מטופלים עם חיידקים אנאירוביים בכיח הופיעו עם מחלה קלה יותר, מה שעשוי להצביע על כך שאין צורך לטפל בחיידקים אנאירוביים המופיעים בכיח של מטופלים עם CF.

מקור:

Muhlebach, M.S. et al. (2018) European Respiratory Journal 52.

נושאים קשורים:  מחקים,  ציסטיק פיברוזיס,  חיידקים אנאירוביים,  חיידקים אירוביים,  פסאודומונס,  דגימות כיח
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו