דלקת ריאות 30.05.2019

הופעת תסמיני דלקת ריאות והקשר לרמות סמנים דלקתיים בדם

האם יש סמנים דלקתיים דומיננטיים יותר בסמוך לתחילת התסמינים של דלקת ריאות בהשוואה לימים הבאים?

בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

הערכה של התגובה הדלקתית עשויה לעזור בקבלת ההחלטות לאחר אבחנה של דלקת ריאות שנרכשה בקהילה (CAP - community-acquired pneumonia), אך כיום חסר מידע בנוגע להשפעה של הזמן שחלף מתחילת התסמינים.

במחקר הנוכחי החוקרים בדקו את ההשפעה של מספר הימים שחלפו מתחילת התסמינים על ציטוקינים דלקתיים וריכוז הסמנים הביולוגיים בקרב מטופלים עם CAP המאושפזים בבית חולים.

החוקרים ביצעו אנליזה משנית על שני מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שכללו 541 מטופלים בעוקבה הנגזרת ו-422 מטופלים בעוקבה המתוקפת. המטופלים דיווחו בעצמם על הזמן שחלף מתחילת התסמינים, וסווגו לקבוצות של מטופלים שהגיעו בשלב מוקדם (תסמינים נמשכים פחות מ-3 ימים) ולמטופלים שלא הגיעו בשלב מוקדם. סמנים ביולוגיים (כמו CRPי[C-reactive protein] ו-PCT]יprocalcitonin], בשתי העוקבות) וציטוקינים רק במחקר הנגזרת (IL-1, 6, 8, 10 ו-TNF-α) נמדדו תוך 24 שעות מזמן ההגעה לבית החולים.

תוצאות המחקר הראו שבקרב מטופלים שהגיעו בשלב מוקדם, רמות ה-CRP היו נמוכות יותר באופן מובהק, בזמן שרמות ה-PCT,יIL-6 ו-IL-8 היו גבוהות יותר. מטופלים שהגיעו בשלב מאוחר יותר, הראו רמות PCT,יIL-6 ו-IL-8 נמוכות באופן מובהק.

בעוקבה המתוקפת, CRP ו-PCT הראו דפוסים זהים: רמות ה-CRP היו גבוהות ב-34.6% בקרב מטופלים שהגיעו לאחר שחלפו לפחות 3 ימים מתחילת התסמינים בהשוואה למטופלים שהגיעו מוקדם יותר וב-38.2% בעוקבה המתוקפת. בנוסף, רמות ה-PCT היו נמוכות ב-40% בקרב מטופלים שהגיעו 3 ימים ומעלה לאחר תחילת התסמינים בעוקבה הנגזרת וב-56% בעוקבה המתוקפת.

החוקרים הסיקו שהזמן שעובר מהופעת התסמינים משפיע על הפרופיל הדלקתי של אבחנת CAP. המידע הזה חשוב מבחינה קלינית לצורך ניהול המקרים ויש לקחת אותו בחשבון כאשר מעצבים מחקרים קליניים עתידיים.

מקור: 

Mendez, R. et al (2018) AJRCCM 198, 3.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת ריאות,  דלקת,  תחילת תסמינים,  ציטוקינים,  מדדי דלקת,  מחקר עוקבה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו