טיפול בנוגדי טסיות לאחר צנתור 21.11.2019

יעילות משך הטיפול בנוגדי טסיות לאחר צנתור עם הכנסת תומכן מפריש תרופה

במחקר הוערכו היעילות והבטיחות של טיפול מקובל (12 חודשים) או ארוך יותר בשני נוגדי טסיות (בהשוואה לטיפול קצר מועד לאחר החדרה של תומכן מפריש תרופה בעת צנתור

מטרת המחקר היתה להעריך את היעילות והבטיחות של טיפול מקובל (12 חודשים) או ארוך (יותר מ-12 חודשים) בשני נוגדי טסיות (Dual Antiplatelet Therapy – DAPT) בהשוואה לטיפול קצר מועד (קצר משישה חודשים) לאחר החדרה של תומכן מפריש תרופה בעת צנתור (Percutaneous Coronary Intervention).

המחקר בוצע כסקירת ספרות ומטה-אנליזה. במחקר נכללו מאמרים שפורסמו בין יוני 1983 לבין אפריל 2018 באתרים Medline, Embase, Cochrane, PubMed, Web Of Science, ClinicalTrials.gov ו-Clinicalregister.eu.

בסקירה נכללו מאמרים בהקצאה אקראית ועם קבוצת ביקורת שהשוו שתיים מתוך שלוש תקופות הטיפול המתוארות (קצר מועד, רגיל וארוך מועד). התוצאים העיקריים שנבדקו היו תמותה מסיבה לבבית או לא-לבבית, תמותה מכל סיבה שהיא, התקף לב, חסימת תומכן ואירועי דמם.

17 מחקרים (בהם נבדקו 46,864 מטופלים) נכללו במחקר. בהשוואה לטיפול קצר מועד ב-DAPT, טיפול של מעל 12 חודשים הוביל למספר רב יותר של אירועי דמם (יחס הסיכויים 1.78, רווח בר-סמך 95%: 1.27-2.49) ותמותה מסיבות שאינן לבביות (1.63, 1.03-2.59). טיפול במשך הזמן המקובל היה קשור בשיעורים דמם מוגברים (1.39, 1.01-1.92) ללא הבדל הנראה לעין בכל אחד מהתוצאים האחרים.

ניתוח לרגישות הצביע על כך שהסיכון לתמותה מסיבות שאינן לבביות ודימום היו מוגברים עוד יותר בטיפול שנמשך 18 חודשים ויותר בהשוואה לטיפול קצר מועד או במשך רגיל. בניתוח תת קבוצות, טיפול ארוך טווח הוביל לתמותה גבוהה יותר בהשוואה לטיפול קצר מועד במטופלים להם הוכנס תומכן מדור חדש (1.99, 1.04-3.81). בין המאמרים השונים לא נראתה שונות רבה בתוצאות, דבר שמחזק את התוצאות שמצאו החוקרים.

לסיכום, כאשר משווים בין מטופלים שקיבלו טיפול קצר מועד (פחות משישה חודשים) בשני נוגדי טסיות (עם Clopidogrel) לאחר צנתור והכנסת תומכן מפריש תרופה, טיפול ארוך מ-12 חודשים הוביל לשיעורים גבוהים יותר של תמותה ודימום רציני. טיפול במשך 12 חודשים הוביל לשיעורי דמם מוגברים. למטופלים עם תסמונת כלילית חריפה (Acute Coronary Syndrome), טיפול קצר מועד בשני נוגדי טסיות היה יעיל ובטוח כמו טיפול שמשכו 12 חודשים. במטופלים בהם הושתל תומכן מדור חדש, טיפול ארוך יותר היה קשור בתמותה מוגברת.

נראה כי טיפול קצר מועד בשני נוגדי טסיות צריך להישקל עבור רוב החולים לאחר צנתור והכנסת תומכן מפריש תרופה.

מקור:

Yin S.H.L et al (2019). 2019;365:l2222;

נושאים קשורים:  צנתור,  תומכנים,  סקירת ספרות,  מטה אנליזה,  נוגדי טסיות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו