נגיף הקורונה 25.07.2021

תובנות חדשות על תפקודם של מקרופאג'ים ריאתיים

תובנות חדשות על בקרת הפעילות הדלקתית והשיקומית של מקרופאג'ים ריאתיים פותחות דלת לטיפולים חדשים בקורונה ומחלות נשימה קשות נוספות

דלקת ריאות (צילום: אילוסטרציה)
דלקת ריאות (צילום: אילוסטרציה)

במאמר זה בחנו החוקרים את ההשפעה של מסלול ה-Wnt / β-catenin על תפקודם של מקרופאג'ים ריאתיים והגיעו לתובנות חדשת אודות היכולת לשכך דלקת שנוצרה כתגובה לזיהום מקירוביאלי.

מקרופאג'ים השוכנים ברקמות הם בעלי יכולת התחדשות עצמית במהלך הומאוסטזיס והם מייצרים מתווכים דלקתיים כתגובה לזיהום מיקרוביאלי.

במחקר שפורסם בכתב העת Immunity בדקו החוקרים את הקשר בין תכונות השגשוג (proliferation) ויצירת הדלקת של מקרופאג'ים רקמתיים בעזרת בחינת ההשפעה של מסלול ה-Wnt / β-catenin שהינו מווסת מרכזי של התחדשות עצמית, במקרופאג'ים מנאדיות הריאה (AMs).

הפעלת β-catenin על ידי הליגנד Wnt מעכבת את השגשוג של מקרופאג'ים מהנאדיות ופוגעת בתכונות תאי הגזע שלהם, אך מקדמת פעילות דלקתית.

במודל עכברי של דלקת ריאות נגיפית עקב נגיף השפעת, פעילות דלקתית של AM בתיווך β-catenin קידמה תחלואה חריפה של המארח; לעומת זאת, שגשוג של AM אפשרה התאוששות של אוכלוסיית ה-AM ושל הרקמות, לאחר סילוק הנגיף.

מבחינה מכנית, טיפול עם Wnt קידם את אינטראקציית β-catenin-HIF-1α וכן יצירה של דלקת תלוית-גליקוליזה, תוך דיכוי המטבוליזם המיטוכונדריאלי, וממילא עיכוב השגשוג של AM.

פעולות שונות של HIF-1α אפשרו להבחין בין אוכלוסיות AMs משגשגות ודלקתיות in vivo. ציר β-catenin-HIF-1α זה נשמר ב-AMs אנושיים והביא להגברת הביטוי של HIF-1α הקשור לדלקת מקרופאג'ית בחולי COVID-19.

לסיכום, פעולות דלקתיות ופעולות משקמות של מקרופאג'ים ריאתיים מבוקרות על ידי איתות במסלול β-catenin-HIF-1α, דבר שיש לו השלכות על הטיפול במחלות נשימה קשות.

מקור:

Zhu, B et al. Immunity. 2021 Jun 8;54(6):1200-1218.e9.doi: 10.1016/j.immuni.2021.04.001.

נושאים קשורים:  קורונה,  מקרופאג'ים ריאתיים,  דלקת,  מחלות נשימה חמורות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו