חסימת זרימת אוויר כרונית 27.07.2021

גורמי סיכון לחסימת דרכי אוויר כרונית באזורים כפריים ועירוניים

במחקר זה נבחנו ההימצאות, גורמי הסיכון והסיכון המיוחס לחסימה כרונית של דרכי האוויר באתרים רבים ברחבי העולם ונמצא גורמי סיכון משמעותיים מלבד עישון

עבודה באזור עתיר אבק. אילוסטרציה

תכנית נטל המחלות העולמי (The Global Burden of Disease program) הצביעה על עישון וזיהום אוויר סביבתי ובמשקי בית כגורמים העיקריים למוות ולנכות ממחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

במחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine ביקשו החוקרים להעריך בעזרת מספר גורמי סיכון את הסיכון המיוחס לחסימת זרימת אוויר כרונית (CAO), מאפיין הניתן לכימות של COPD.

המחקר The Burden of Obstructive Lung Disease הינו מחקר חתך בקרב מבוגרים מגיל 40 שנים ומעלה, בעל מדגם מרחבי העולם שכלל 41 אתרים עירוניים וכפריים. בהתבסס על נתונים שנאספו מ-28,459 משתתפים, העריכו החוקרים את ההימצאות של CAO. CAO הוגדר כערך נמוך מהגבול התחתון של הנורמה של יחס FEV1 ל-FVC לאחר שימוש במרחיב-סמפונות. בנוסף, הוערכו הסיכונים היחסיים הקשורים לגורמי סיכון שונים.

הסיכונים היחסיים (RR) המקומיים נאמדו על ידי שימוש במודל בייסיאני היררכי ששאב מידע מכלל האתרים. דרך הערכת סיכונים יחסיים אלה ושיעור ההימצאות של גורמי הסיכון הוערכו הסיכונים המיוחסים לאוכלוסייה המקומית.

ההימצאות הממוצעת של CAO היתה 11.2% בקרב גברים ו-8.6% בקרב נשים. הסיכון המיוחס הממוצע לאוכלוסייה לעישון היה 5.1% בקרב גברים ו-2.2% בקרב נשים. גורמי הסיכון הבאים שהיו בעלי ההשפעה הרבה ביותר היו רמת השכלה נמוכה, עבודה בסביבה מלאת אבק במשך עשר שנים ומעלה, ערך BMI נמוך והיסטוריה של שחפת. הסיכון ל-CAO המיוחס לגורמי הסיכון השונים היה שונה בין האתרים.

לסיכום, למרות שעישון נותר גורם הסיכון החשוב ביותר ל-CAO, באזורים מסוימים יש חשיבות רבה יותר להשכלה ירודה, לערך BMI נמוך ולעישון פסיבי. כמו כן, עבודה באזורים עתירי אבק וכן שחפת הם גורמי סיכון חשובים בחלק מהאתרים.

מקור:

Burney, P et al. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. 2020 Nov 10.doi: 10.1164/rccm.202005-1990OC.

נושאים קשורים:  מחלת ריאות חסימתית כרונית,  עישון,  עישון פסיבי,  אבק,  שחפת,  חסימת זרימת אוויר כרונית,  גורמי סיכון,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו